fredag 26. juli 2019

Blomsterprakt

På vei hjem fra jobb, passerer jeg masse flotte blomster <3


Disse er plantet ikke så langt unna jobb. Etter å søkt litt fram og tilbake på nettet har jeg nå kommet fram til at disse gule er georginer.
Georginer er ei gruppe i kurvplantefamilien med opphav i Mellom-Amerika, og er nasjonalblomster i Mexico. Det vitenskapelige navnet kommer fra den svenske biologen Anders Dahl. Plantene i denne gruppen er flerårige, bladrike knollplanter med vakre blomster.

 
Dette mener jeg er prestekrager.
Prestekrage er en flerårig korgplante i prestekrageslekta og er vanlig i hele landet. Prestekrage var et velkjent innslag i tidligere tiders slåtteenger, men er nå vanligst å finne på veikanter og andre tørre, åpne steder



Geitrams
Geitrams er en plante i mjølkefamilien. Den kan bli inntil 2 meter høy med smale, lansettformede blad og mange titalls rød-rosa eller purpurrøde blomster.

 Kløver
Kløverslekta er en slekt i erteblomstfamilien. Kløverartene er ett- eller flerårige urter med tredelte blader. Blomstene sitter i blomsterhoder eller tette aks. Blomstene er røde, lilla eller hvite, og hos noen få arter gul.

Og dette mener jeg er nattfiol
Nattfiol er en plante i marihandfamilien.

All info hentet fra Wikipedia.no

Synes at det er så mange flotte blomster rundt omkring, og jeg tar meg stadig i at jeg har lyst å plukke med meg en bukett hjem. Men siden jeg er ganske så allergisk av meg, så er det ikke noe poeng, så da nyter jeg blomstene på min vei, og lar de stå der de trivs best !

Men sist vi var på hytta måtte jeg bare unne meg en flott bukett med storknebb, som kunne stå  på bordet og etter hvert på trappa ute...


Storkenebbfamilien er en plantefamilie i ordenen Geraniales. Den tilhører den store kladen Rosidae. I familien inngår også den tidligere anerkjente familien Hypseocharitaceae med slekten Hyspeocharis. Den omfatter ca. 800 arter fordelt på 7 planteslekter

En blomstrende hilsen sendes til deg, husk å stopp opp og kjenn duft og nyt blomstene innimellom når du passerer de. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!