tirsdag 21. april 2015

29/100 Bålpizza

Mimouna spurte i en kommentar hvordan man lager pizza på bål, så da tenkte jeg at jeg kunne dele framgangsmåten vi brukte. 

Hjemme lagde jeg pizzadeigen, nesten som vanlig, bare at jeg bruket dobbelt så mye olje som til vanlig. Grunnen til det er at deigen ikke skal brennes fast i aluminiumsfolien. 

Vi lagde pizzafyll som vanlig. 

Så delte vi opp deigen i passende biter, for å lage porsjonspizzaer, bakte de ut på aluminiumsfolie, la på pizzafyllet og ost i midten, med gode kanter rundt. Så brettet vi kantene på deigen inn og over fyllet. 
Det samme gjorde vi med aluminiumsfolien. Før vi la ett nytt lag folie utenpå der igjen. 

Men siden det tok litt tid å komme seg ut døra, ut på tur og fyrt opp bålet, ble vi enige om å ta med alt i bokser hver for seg neste gang, og lage pizzaene ute. 
De hevet seg nemlig ut av folien!! 

Når de værste flammene hadde gitt seg, og bålet var godt og varmt, la vi "pakkene" på bålet og grillet de. Viktig å snu de underveis. Du kjenner på hver enkelt pizza når de er ferdige, bunnen kjennes da litt hard ut. 



Så var det bare å pakke ut og nyte!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!