fredag 17. april 2015

26/100 Sea salt meg her og der

Det er fredag, og jammen er det straks helg igjen!
Ukene flyr avgårde, syns jo det nettopp var helg jeg, samtidig er det utrolig godt at en ny helg står for tur.
Denne helga skal Junior på fotballcup, så da blir det ikke lagt så mange andre planer. Håper bare været blir så bra, at jeg kan få mulighet til å strikke litt under og mellom kampene. 

Pågående prosjekter

Jeg har jo en del prosjekter på gang, og etter at jeg bestemte meg for å prøve å fullføre 100 prosjekter på ett år, så jeg har hatt mange ideer om hva jeg vil lage. Det er både store og små prosjekter!

Og dette er prosjektene jeg har jobbet med siste uka;

Kanten på teppet har blitt litt lengre. Dette går seint, først og fremst fordi det er ett stort og tungt teppe og strikke på. Men det vokser sakte, men sikkert og en dag blir det ferdig!

 I siste Familien Håndarbeid fant jeg mønsteret på en løper, som jeg likte godt. Jeg fant ut at tynt heklegarn og tynn heklekrok var ikke noe som fristet, så jeg satte i gang med litt tykkere bomullsgarn og heklekrok 3,5 mm.
Dette blir svært!
Men jeg liker det. Så få vi se om det blir løper til stuebordet, eller om jeg hekler spisebrikker av det.

 Inspirert av ei god venninne, så har jeg startet på ett babyteppe til Amandaprosjektet. Mønster fra Drops Design og Dale Babyull. Godt og mykt garn, som er utrolig godt å strikke med.

 Chevee-skjerfet har fått noen flere omganger på seg, men er nok det jeg har brukt minst tid på. Tenker at dette er prosjektet som havner i veska, når vi skal på fotballcup i helga!

 Og så har jeg startet på ett nytt prosjekt til meg selv, nemlig Sea Salt, som er en sommertopp av Laura Aylor.
Jeg strikker den i dobbel Coast, ett blandingsgarn fra Holst garn. Det består av 55 % merinoull og 45 % bomull.

 Restegarn er flott til småting som nåleputer. Jeg fikk igjen en liten rest etter den stripete lua i "gi-bort'n" min. Så her har jeg startet på en ny nålepute. Når jeg få flere rester så strikker jeg videre, så det blir en ring eller 4 til rundt denne som blir å danne midten.

Ferdige prosjekter


Noen småting har jeg også fått ferdig siden sist.


Det startet med ett bilde og mønster på ett pannebånd. Så fant jeg ett enslig garnnøste som jeg tenkte kunne passe. Og dermed var jeg i gang med pannebåndet. Dette var ganske tanktetom og grei strikking, mens jeg var hos en kollega, for å lære henne å strikke.
16/100

Pannebåndet er strikket i Mirasol Miska, ett utrolig mykt og godt alpakkagarn. Mønsteret heter Headband in Manos Clasica/Pannband i Manos Clasica og er designet Ann Linderhjelm
 Mønsteret finnes på både engelsk og svensk. Dette er ett gratismønster.

Pannebåndet ble liggende 2 uker før jeg fikk sydd det sammen og festet tråder, men nå er det i alle fall ferdig! 


Det ble igjen en god rest etter pannebåndet, men ikke nok til ett til. Så da brukte jeg noen minutter for å søke litt på Ravelry, for å finne noe å bruke restene på.

Valget falt på Wishbraid by Erika Neitzk.
17/100
Også dette er ett gratismønster.
Ett hårbånd, det kan jo være greit å ha innimellom, når man ønsker å få håret bort fra ansiktet og panna, men håret er for kort til å puttes i ett hårstrikk.

Men fortsatt var det jo igjen en liten rest, som var for stor til at jeg bare kunne kaste den. Så de siste meterene ble til enda ett hårbånd, men denne gangen uten noe spesielt mønster.
Jeg strikket rett og slett bare en I-cord til garnet var tomt. 
18/100
 Så nå er det helt tomt av dette garnet. Så da kan jeg konsentrere meg om å strikke videre på de andre prosjektene mine igjen.


Dagens kopp

 Denne koppen stammer fra en tur i Bymarka, sammen med ei god venninne og tidligere kollega, Bente. Bente passet hunden til ei av våre kollegaer, og lurte meg med ut på tur. Det til tross for at jeg ikke er noe glad i hunder. Turen gikk fint, og vel fram vel målet ble det kakao med krem. Det var vel dyreste kakaoen med krem jeg noen gang hadde drukket, og det var bare rett og rimelig at jeg fikk lov å beholde koppen etterpå!
Hver gang jeg bruker koppen tenker jeg på at jeg faktisk har vært på tur med hund en gang, samtidig som jeg tenker at jeg egentlig burde ha meldt meg inn i turistforeningen for lenge siden...

Stash jeg har kjøpt

Siden sist har jeg shoppet en del, men ikke så mye har ankommet postkassen ennå.
Men en ting har kommet, og det er dette garnet.
Garnet er Coast, 55% merinoull og 45% bomull, fra Holst Garn.
Garnet ankom 6 dager etter at jeg bestilte det fra Danmark. Og når det ble kluss med bestilling og betaling fikk jeg mail med en gang, så jeg fikk ordnet opp og garnet ble sendt.
Super garn, og super kundeservice!
Og garnet er veldig godt å strikke med. Dette ble bestilt til Sea Salt- prosjektet mitt.
Jeg liker garnet utrolig godt, og bare elsker fargen!! 

Inspirasjon

Det som inspirerer meg for tiden er fortsatt mye gult. Og ikke minst mange flotte blogger rundt omkring!

Ta en titt innom Mimouna. 
Hun strikker utrolig masse flott, og er utrolig kreativ. Er det noen som kan trylle fram flotte prosjekter av de utroligste garn, så må det være henne!

Takk for all inspirasjonene du gir meg!! 

Ting jeg har lyst å lage

Det som har ligget øverst i køen min på Ravelry den siste drøye uka har vært Sea Salt. Nå kan jeg flytte den derfra og over til de andre prosjektene mine. Jeg har tenkt på denne og gledet meg til å starte lenge, og endelig fant jeg det riktige garnet og fargen.
Selv om jeg har startet på den, vil jeg dele mønsterbildet med dere, for det klør i fingrene etter å strikke på denne!

Bildet fra Ravelrysiden

Dette er ett kjøpemønster, koster ca 50,- kr. Men får jeg en så flott genser til sommeren så er det verdt prisen. Designerne må jo få noe igjen for den jobben de gjør de også!

Da er formiddagen gått med til trening og blogging, og jeg er klar for å hente minstemann i barnehagen, så han også får ta helg i rett tid!

Ønsker deg ei riktig god helg!

-Annette-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!