lørdag 22. mars 2014

Noen strikkeavsporinger

Det er lørdag, det er helg og det er tid for å blogge litt igjen.

Den siste uka har gått veldig fort, som de siste ukene har gjort. Og det er vel ett godt tegn det!?
Jeg trivs i jobb, så jobbdagene går fort, og det er stadig noe som skjer på ettermiddagen/kveldene, og vips så var det helg igjen :)

Den siste uka har jeg strikket bare litt på den største ullbuksa som jeg har bestilling på, og første beinet er ferdig, juhuu...
Og sannelig er jeg ikke halvveis på det andre også. Men nå er jeg litt lei og har strikket på andre ting i mellomtiden. Det første jeg strikket var en lue i restegarn. En helt enkel lue, som er litt baggy.
Lua er strikket på firkantpinnen jeg fikk til bursdagen min, og jeg er veldig fornøyd med både strikkepinnen og lua.
Lua er strikket i restegarn, så den er laget av tilsammen ca 100 gram Fritidsgarn, Ren ny ull og Safir, sammen med en tråd syltynt ullgarn i gult og rosa. Mønsteret er 88 Slouch Hat by Karen Wrai Karn.

Forrigen helg fikk vi snø igjen i Trondheim, og den har vi utnytta som best vi kan gjennom hele uka.

Guttene har endelig fått gå på ski, og syns det var stor stas. Synd det begynte å regne og ble mildvær igjen før denne helga kom... Jeg har nemlig ennå til gode å teste skiene denne vinteren. Men det har jo ikke vært påske ennå, så jeg klamrer meg til håpet om mer snø! 
Tirsdag fikk jeg melding om at det var kommet pakke til meg! Juhuu... ! 

Det var cubics-pinnene jeg bestilte for bursdagspengene mine som kom. Utskiftbare pinner er bare genialt. Og siden de passer sammen med de Symphoni(?)-pinnene jeg har fra før, så bestilte jeg bare vaiere i de lengdene jeg ikke hadde fra før. Jeg kjøpte også med vaierforlengere og nummervisere, som er greit å henge på om jeg trenger å pinnene til noe annet. Da vet jeg når jeg tar fram stikkinga igjen hvilket pinnenummer jeg brukte. 
Og sannelig ble det ikke med noen nøster Big Delight også. Ett garn jeg ikke har prøvd før, så det gleder jeg meg til å teste. :) 

Og noen av nye pinnene er allerede tatt i bruk. Noen ble brukt på å strikke skjerfet 28 Row Scarf by Lynne Ashton. 


Jeg er ikke helt sikker på om jeg ble helt fornøyd med resultatet..? Garnet er Abuelita Merino Worsted. Det ble liksom så bråkete. Så foreløpig er det lagt tilside mens jeg tenker på hva jeg skal gjøre med det. Oppleggskanten ble også veldig stram. 

Dette garnet fungerte bedre til votter, som ikke er så store. 



Disse vottene er strikket etter mønsteret Classic Mittens by Bernhard Ulmann / Bear Brand / Botany / Bucilla / Fleisher.
Jeg strikket etter størrelse 2-4 år, men med litt tykkere garn og pinner 4,5mm så passer de til begge guttene mine, på 3 og 6 år. Dette var enkle og greie votter og strikke, og jeg ble veldig fornøyd med fasongen, tommelen og alt.

Jeg har også lagt opp til ett sjal. Måtte jo ha noe enkelt og greit å strikke på da jeg var på kurs torsdag kveld. Jeg visste jo at kurset skulle være i en sal med 500 andre barnehagefolk, så da var ullbuksestrikk på metallpinner utelukket. Skjerf og votter ferdige, så da ble en cubics-pinne og ullgarn løsningen. Og etter litt surfing på Ravelry fant jeg sjalet som egnet seg til formålet, nemlig  TGV (High Speed Knitting) by Susan Ashcrof.

Jeg rakk å komme i gang før kursstart, så jeg visste at det var dette jeg ville.
Nå er jeg kommet godt i gang med ribbekanten ytterst. Garnet tror jeg er Kamgarn fra Hifa, men slett ikke helt sikker. Det er i alle fall veldig godt å strikke med på pinner 5 mm.

Jeg kom over video-pocasten til Daisy, og med det på skjermen så går det unna med strikkinga og det bobler over med inspirasjon.


Men nå er det på tide å komme seg opp og utav sofaen. Har visst litt handling å få unna, før helgefreden senker seg fullstendig.

Ønsker alle som er innom en riktig så flott helg. 
Hadde vært koselig å høre hva dere strikker på for øyeblikket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!