tirsdag 21. mars 2017

Ull og omtanke

2/5 remser er sydd sammen!

Ett dårlig bilde, med tanke på lys og kontraster seg jeg, men, men...

Jeg har fått noen spørsmål om hva Ull og omtanke er.

Lappeteppene til Ull & Omtanke skal hjelpe pasienter som er under behandling for kreft, da kreftbehandling setter ned immunforsvaret og gjør at kreftrammede lett fryser.  Tanken bak er å samle sammen strikkede lapper og sette de sammen til tepper. Ull & Omtanke ble opprinnelig startet opp av Vibeke Jerkaas i Fredrikstad.
(kilde; https://kreftkamp.no/14181-2/)

Jeg har tatt på meg og montere i alle fall ett sånt teppe, for gruppa her i Trondheim.
Jeg har lenge tenkt at jeg skulle strikket noen lapper til de, men ikke kommet så langt, så når de etterlyste monteringshjelp, så tenkte jeg at det kunne jeg i alle fall bidra med. Så da fikk jeg en pose med 150 lapper, som jeg så syr sammen.

Har du lyst å bidra?
Alle som Strikker lapper velger selv hvilke farger de strikker med. Oppskriften er veldig enkel, 9 masker på pinne nr 5, rillestrikk i 21 cm. 

Søk på facebook så finner du en lokalgruppe i nærheten av deg, så finner du ut hvor du kan levere lapper, eller bidra på annen måte.
Det er individuelt fra gruppe til gruppe hvor om trådene skal festes, hvor de skal leveres osv. Så søk opp og finn ut selv.
Dette er forøvrig ett glimrende prosjekt å bruke opp smårester på.

Mitt hjertesukk som montør er at 21 er 21 cm, ikke 19 eller 23 cm, for da blir det så vanskelig å sy pent sammen. 

1 kommentar:

  1. Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet her igjen. Har en pose gjemt bak sofaen med et Ull & Omtanke pledd som skulle vært ferdig montert for lenge siden. Har helt fortrengt at det ligger der. Jeg får ta det fram igjen.

    SvarSlett

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!