torsdag 6. august 2015

61/100 - Hjerter i fleng

Bilderesultat for hjerte
Hjerte (♥) er et utbredt symbol i tekst og bilder helt fra antikken og i flere kulturer. Hjertet symboliserer vanligvis kjærlighet, men også andre sterke, positive følelser og at noe er verdifullt.
Hjerte som en grafisk figur som er formet som et stilisert blad med to runde buer øverst og en spiss nederst har usikkert opphav. Formen kan minne vagt om et virkelig hjerte med to sidekamre. 
Sakset fra Wikipedia

Jeg satt og så på en del av håndarbeidet som fortsatt bare er ryddet sammen, men ikke på plass, og fant ut at jeg trengte ny inspirasjon.
Så da tok jeg en runde på Ravelry og kikket på litt her og der.
Ett fellestrekk var at alt i en eller annen grad handlet om hjerter, denne gangen. Tenkte jeg skulle dele noe av det jeg kikket på med dere. 

Malla's vaffel-hjerter

Sånne grytekluter bør jo alle vaffelelskere ha, er du ikke enig? 
Mønsteret er gratis og på norsk.

Og mens vi er inne på grytekluter er jo ikke overgangen til kopptuer så stor, og disse har jeg kikket på mange ganger, men aldri kommet så langt at jeg har strikket, men en dag skal jeg ha minst en sånn. 
2229495822_628e02ca8a_n
by KristenKnits Flickr

Be My Dishcloth

Mønsteret på denne er på engelsk, men det trenger ikke å stoppe deg, for denne klarer du uansett. Du trenger kanskje å se på mønsteret for masketall, og resten klarer du sikkert å telle deg fram til ;) 

Kopptuer du strikker selv er gode i bruk, med det riktige garnet, og ikke minst er de veldig dekorative og ett flott blikkfang på kjøkkenet ditt. 


Det neste jeg kom over ga meg assosiasjoner til jul.
Dette er faktisk tredje gangen i dag jeg kommer over ting som får meg til å tenke på jul. 
Først var det noen gamle barnemalerier på jobb, av nisser. Så satt lærlingen vår ute i sola og sang på en sang fra "Julestemning", før jeg nå kom over denne løperen.
Kanskje jeg skal ta det som ett hint på at det kan være lurt å begynne å planlegge, det er jo under 4 måneder til jul... :o

_dsc9235_medium_small2
© Sandnes design

Heklet juleløper med hjerter og snøfnugg

Mønsteret til denne er på norsk, og finnes i Sandnes Tema 20, Mandarin Heklegarn. 
Likte veldig godt at denne har fått stoff på baksiden, på denne måten syns jeg mønsteret kom enda bedre til sin rett. 

Ser ikke bort fra at jeg får lyst å hekle en sånn en gang, men det må bli ett langtidsprosjekt, litt fram i tid.


Hvorfor ikke strikke og tove hjerter, som kan brukes som dekorasjoner i interiøret? 
Disse er i alle fall søte og dekorative, i mine øyne! 

Milagros_small
© interweave press 2010

Felted Heart Milagros

Mønsteret er på engelsk og finnes i boka Gifted: Lovely Little Things to Knit and Crochet som kan kjøpes her.

Fyll disse med lavendel eller lignende så har du små flotte dekorasjoner som lukter godt. 


   Har du en liten frøken som er glad i skjørt og hjerter, kan du jo kombinere det, og strikke dette søte skjørtet!
11805656_10153425421786480_16028194_n_medium
© r.bjoe

Lillegulls Hjerte Skjørt

Mønsteret til dette skjørtet er til salgs på Ravelry, og finnes på både norsk og engelsk. 


Denne genseren ser sånn passe retro ut, i alle fall i fargene. 
Den ser også veldig enkel ut, så enkel at den er blir stilig! 

Heartbeat_20255x340_small2
© Rowan Yarns, 2012

Heartbeat

 Denne er nok kjapp å strikke vil jeg tro, med tanke på at der skal brukes 10 mm strikkepinner. 
Mønsteret er publisert flere plasser, blant annet i Familiens Strikkebok august 2013. Jeg har ikke lest mønsteret, så jeg vet ikke om hjertet strikkes inn underveis eller om det er brodert på med maskesting, men det kan kanskje se ut som det er strikket inn underveis når jeg ser på bildet. 

De siste hjertene jeg fant, om som jeg syns var litt morsomme, var disse

Hearts Barefoot Sandals

 Disse kunne jo vært stilige å ha, dersom det hadde vært såpass sommervær, at man kunne gått barbeint.... 
Men det ble ikke denne sommeren.
Når det er sagt har vi hatt en fantastisk sommerdag i dag, men så synd at det bare er en sjelden gang i blant det skjer. 


Håper du også fikk litt inspirasjon ut av dette. 

Da ønsker jeg deg en hjertelig kveld. Nå skal jeg rydde litt mer i prosjektene, og så blir det strikketid og sikkert noe fotball på TV'en vil jeg tro! 

AnnetteK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!