tirsdag 16. januar 2018

Mye slit underveis, men vel verdt det!

Og om du er i tvil om hvilket prosjekt jeg snakker om, så er det selbustrømpene. Ble en god del tankevirksomhet i tillegg til prøving og feiling, før jeg ble fornøyd med disse altså.
I gang med leggen.
Da jeg startet så jeg for at dette var som å strikke "vanlige" sokker, bare med mønster.
Legg med innsving er ferdig, og hælstrikk var neste delmål
Det er j forsåvidt det, men skal man få det fint, må man tenke litt underveis også...


Etter flere forsøk ble det hæl
Å få til mønsteret på hælen, måtte jeg ha flere forsøk på, siden vrangomgangen blir litt løsere enn rettomgangen, så ble det striper til å begynne med. Men fikk det til etter hvert.

1 hvit, 1 svart..... Undersiden av foten
 Så var det bare å strikke framover med mønster på oversiden av foten, og dette "rutemønsteret" under foten.

Så kom jeg til tåa. En halv jeg måtte ha ekstra lengde, men både en hel og en halv rose til ble for mye.
Tåa skulle også ha samme mønster som undersiden av foten, men det fikk jeg ikke fint når jeg skulle starte fellinga...

På 4. eller 5. forsøket så ble tåa svart

Så etter litt googling, hvor jeg kikket på bilder av likedanne sokker, kom jeg fram til at svart tå var løsningen.
Heldigvis ble det godkjent av hun som skal ha de.

Så da var det bare å gjøre den andre sokken lik den første. Det gikk veldig greit, for nå hadde jeg jo funnet alle utfordringene, og funnet løsninger på de.
Ferdige sokker, klar til levering!

Sokkene er strikket i Sisu, svart og hvit.
Mønsteret er fra SandnesGarn sitt hefte klassikere - Tema 15 voksne 2011
Jeg brukte pinner 2,5 mm på vrangborden og 3 mm på resten.

Skal jeg strikke de flere ganger skal jeg strikke hælene svarte, og jeg skal gå ned til 2,5 mm pinner på tåa.

Godt fornøyd med de, og nå gjenstår det bare å gå innom mottakeren med de.

2 kommentarer:

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!