lørdag 7. mai 2016

Ukas strikkerier

Denne uka har vært preget av mange nye prosjekter, og gjerne har jeg bare strikket på de en kveld også! 

På mandag startet jeg på Polarstjerne-genseren fra SandnesGarn, til meg selv. 


Den strikkes i Fritidsgarn på pinner 5 og 5,5 mm. Etter å ha sett en variant i disse fargene på KAKI, Åre, i fjor vår valgte jeg de, framfor orginalfargene i blått. 

Tror denne blir flott og deilig, selv om vi nå går mot sommer, forhåpentligvis. Men er jo greit å ha en genser klar til høsten også! 



Dette er ett hemmelig mysteriestrikk, som egentlig er mer eller mindre ferdig. Har igjen ett par-tre cm, før det skyll og damp!


Snøkrystaller er vel helt normalt og hekle i mai, er jo bare noen dager siden det snødde... Det var vel strengt tatt i april, men jeg har opplevd snøvær på 17.mai før, så jeg stoler ikke helt på at det ikke kan kommer mer snø ennå, selv om jeg helst ser det ikke gjør det! 
Snøkrystallene kommer fra boka Hekling - 200 mønster. 
Har ikke tatt noen avgjørelse på hva jeg gjør med disse ennå. Har du forslag? Glassbrikker eller teppe? Eller putetrekk eller duk? 


Leggvarmerne mine har de siste 2-3 ukene ligget i kurven min, i påvente av nye vrangborder i toppen. De jeg lagde først ble litt slappe, så i dag tok jeg meg omsider på tak, og fikk fikset de. 
Forrige forsøk var strikket på pinner 4,5 mm, nå gikk jeg ned til 3,5 mm. Jeg tredde i pinnene først, før jeg fikk lirket opp enden og rekt opp. Så var det bare å strikke ivei. 
Nå virker de mye stødigere. Regner med vrangborden blir litt penere etter en vask også, når garnet har fått rettet seg litt, etter opprekkinga. 



1. sokk i dette paret er også ferdig, og jeg er i gang med den andre. Garnet jeg strikket i er Fjord fra Hifa, på pinner 3,5 mm. 
Inspirasjonen til disse fant jeg først hos Felisi, som ledet meg videre til ztrikkeriet
Jeg likte disse så godt, at jeg måtte bare starte på ett par. Jeg prøver meg bare fram, etter å ha kikket litt på bildene. 
Jeg bruker 52 m, og strikker sånn som jeg pleier å strikke raggsokker, bare at jeg har partier med glattstrikk og vrangborder på disse. 

Nå skal jeg strikke videre på disse, mens vi ser på Suit, på Netflix. 

Ha en finfin lørdagskveld.

1 kommentar:

  1. Så lekre farger på genseren din, gleder meg til å se fortsettelsen. :)
    Morsomt at du har begynt på Ztrikkeriet-sokker, de ser fine ut! Jeg hekler bare lapper jeg, har ikke fått begynt på noen sokker...

    SvarSlett

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!