onsdag 17. juli 2019

Foccacia - endelig fikk jeg ett brukbart resultat

Foccacia er en type brød vi er veldig glad, og det finnes mange gode varianter, men jeg har ennå ikke klart å finne en oppskrift jeg har lyktes med. 

Sist vi var på hytta måtte jeg bare å prøve meg på en ny variant, og denne gangen ble det faktisk ganske vellykket. 


Tenkte jeg skulle dele framgangsmåten jeg brukte;

5 dl vann
1 pk fersk gjær
1 ts salt
1 ts sukker
2 dl olje
ca 1 kg hvetemel

Jeg blandet alt sammen, passet på at deigen var litt klissete, og lot det heve i ca 1,5 time.
Jeg fylte deigen i langpanna, smurte på ett lag olje og strødde over foccaciakrydder og salt.  Etterhevet den i ca 30 min, før jeg stekte den på 200'C i ca 45 min.


Det jeg tenkte jeg skal prøve neste gang er å blande krydderet i olje når jeg smører den på, for nå falt krydderet bare av. Jeg lurer også på om jeg kanskje skal prøve å ha litt krydder i selve deigen, kanskje det gir enda mer smak?

Foccaciaen ble fortært varm ute på terassen med en brusboks og god selskap :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!