tirsdag 6. august 2019

Sommerfuglbesøk

Eldstemann gikk opp på rommet sitt, og plutselig ropte han veldig på meg. Jeg skjønte ikke hva det var som stod på, trodde han hadde skadet seg eller at det hadde skjedd ett eller annet på rommet hans, så jeg gikk opp med engang. 


Men det var ikke noe alvorlig som stod på, han ville bare at jeg skulle komme opp og se på denne sommerfuglen, som hadde kommet inn på rommet hans.


Miljolare.no skirver følgende om neslesommerfuglen

Neslesommerfuglen er en av våre vanligste og mest lettkjennelige dagsommerfugler. Den finnes i hele Norge, også på høyfjellet. Arten har fått sitt navn fordi larvene lever på nesle. Sommerfuglene har to generasjoner: Allerede fra mars av kan man se de første individene om våren. Det er voksne sommerfugler som har overvintret. Denne generasjonen er på vingene fram til mai og stundom juni. I juli dukker nye friske individer opp. Disse er på vingene helt fram til de går til overvintring, gjerne i september.

Dette var en litt slapp utgave av arten, men vi fikk hjulpet den over på blekket på utsiden av vinduskarmen, og etter en liten stund fløy den sin vei. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!